Смело сърце



Истината е, че досега никога не бях разбирала алпинистите, никога не бях откривала смисъла в това да рискуваш живота си, полагайки неимоверни усилия при нечовешки студ и извънземни условия. Някаква безполезна лудост беше това за мен. Докато не прочетох този текст на Владимир Йончев. Когато нещата са поставени като СЕБЕНАДМОГВАНЕ, придобиват съвсем друга идея. И стават колосални. Защото себенадмогването, способността да направиш макар и една малка крачка отвъд предела, на който се смяташ способен, е най-голямата победа в живота.

Сигурно много от вас си мислят, че съм открила топлата вода. Научавайки за всеки човек като Боян Петров се чувствам дребна и жалка душица, защото страховете и грижите ми изглеждат мижитурести и мизерни, поставени до постиженията на хора като него. Може би обаче не съм единствената с това чувство и може би не трябва така пренебрежително да омаловажаваме собствените си демони и кръстове, защото всеки има своята Голгота и различните голготи не са съизмерими. А и казват, че всекиму е отреден толкова стръмен и тежък път, колкото е в състояние да извърви. Макар че все пак мнозина рухват – факт.

Откакто разбрах за нелепия инцидент с Боян Петров и Андрей Ковачев в Кресненското дефиле (място, към което имам особен сантимент, между другото), някак все се сещам за абсурдната смърт на Гауди. И – извинете за клишето – но се моля със сърце и душа Петров (и Ковачев, разбира се) да изкачи И този връх, да пребори И това препятствие. Освен заради новото значение на алпинизма за мен, и заради дори още по-важното величие на този човек – да заразява други с животворния бацил на куража си. Защото е истинско величие да върнеш желанието за живот дори само на един човек, а какво остава за повече. Разбирам го пределно добре и поради съвсем лична причина: дългогодишната ми детска любов си отиде от този свят именно защото беше изгубил този кураж и не се беше намерил кой да му помогне да го съгради отново. Затова съм сигурна, че в този момент още поне седем милиона сърца се молят. Дори и атеистите.

Comments

Popular Posts